Hoppa direkt till huvudmenyn

Hoppa direkt till sidans innehåll

Skriv ut den här sidan Tipsa om den här sidan

Folktandvården tar krafttag mot växande problem

Inom Folktandvården Gävleborg tas nu krafttag för att stävja ett växande problem.

- Mellan 3 och 6 procent av våra patienter dyker helt enkelt inte upp på sina bokade tider. Det är ett stort problem som vi nu tar tag i, säger Ann-Christine Larsson Bolle, vd för Folktandvården Gävleborg.

Brist på tandläkare
Beskedet kommer i samband de senaste dagarnas rapportering om tandläkarbrist i landet.

- Vi i Gävleborg har också brist på tandvårdspersonal, men det är dock ingen kris hos oss. Vi har ett bra rykte i tandvårdssverige. Men med sämre tillgång till tandvårdspersonal måste vi arbeta proaktivt så att de resurser vi har nyttjas på rätt sätt, säger Ann-Christine Larsson Bolle.

 

Drabbar andra som behöver tid
Hon berättar om skräckexempel där ett helt specialistteam stått beredd men patienten inte kommit. Och givetvis om många och dagliga situationer där personal väntat för att kanske utföra en lagning eller undersökning men ingen patient dykt upp.

- Det allvarliga med detta är ju att det drabbar andra patienter som önskar tid. Med tanke på tandläkarbristen måste vi vara synnerligen måna om de tider vi har för att undvika tomma stolar, betonar hon.

 

Höjer kostnaden för uteblivande

Därför har man beslutat att höja kostnaden för uteblivande.

- Vi inför också en differentierad debitering, det vill säga om någon har en längre tid inbokad blir avgiften för uteblivande högre. Vi såg över detta i samband med den nationella prisjusteringen av taxan när statliga tandvårdsstödet reglerades i januari.

 

Viktigt med kulturförändring

Hon förklarar:

- Vi gör inte det här för att tjäna pengar. Vi måste helt enkelt få till en kulturförändring. Det är slöseri med våra gemensamma skattepengar och människor tvingas vänta onödigt länge. Det här ett av de medel vi kan använda.

Grundregeln inom Folktandvården Gävleborg är att man ska avboka senast 24 timmar i förväg. I god tid skickas därför påminnelser ut via sms.

- Sedan förstår vi givetvis att saker kan hända i ett liv som gör att man inte kan komma eller tvingas avboka sent. Man kan bli sjuk eller tåget stannar eller något. Vi kommer givetvis att vara flexibla beroende på omständigheter, säger Ann-Christine Larsson Bolle och lägger till:

- Ska jag tala klarspråk så är det vi vill komma åt sådana som struntar i en tid för att de väljer att slå av väckarklockan på morgonen eller i sista stund prioriterar annat istället för att komma till en avtalad tid. De som gör så förstår inte konsekvenserna. De tar en tid från någon annan. Det kan vi inte acceptera i tider där hela tandvården i Sverige brottas med brist på medarbetare.

Det långsiktiga strategiska arbetet för att säkerställa personal pågår sedan många år. Ann-Christine Bolle Larsson nämner ett lärlingsprogram och egna specialistutbildningar som två lyckade exempel.

 

Kontakt

Ann-Christine Larsson Bolle, vd Folktandvården Gävleborg, mobil 072-201 48 80

Brist på tandläkare

Beskedet kommer i samband de senaste dagarnas rapportering om tandläkarbrist i landet.

- Vi i Gävleborg har också brist på tandvårdspersonal, men det är dock ingen kris hos oss. Vi har ett bra rykte i tandvårdssverige. Men med sämre tillgång till tandvårdspersonal måste vi arbeta proaktivt så att de resurser vi har nyttjas på rätt sätt, säger Ann-Christine Larsson Bolle.

Drabbar andra som behöver tid

Hon berättar om skräckexempel där ett helt specialistteam stått beredd men patienten inte kommit. Och givetvis om många och dagliga situationer där personal väntat för att kanske utföra en lagning eller undersökning men ingen patient dykt upp.

- Det allvarliga med detta är ju att det drabbar andra patienter som önskar tid. Med tanke på tandläkarbristen måste vi vara synnerligen måna om de tider vi har för att undvika tomma stolar, betonar hon.

Höjer kostnaden för uteblivande

Därför har man beslutat att höja kostnaden för uteblivande.

- Vi inför också en differentierad debitering, det vill säga om någon har en längre tid inbokad blir avgiften för uteblivande högre. Vi såg över detta i samband med den nationella prisjusteringen av taxan när statliga tandvårdsstödet reglerades i januari.

Viktigt med kulturförändring

Hon förklarar:

- Vi gör inte det här för att tjäna pengar. Vi måste helt enkelt få till en kulturförändring. Det är slöseri med våra gemensamma skattepengar och människor tvingas vänta onödigt länge. Det här ett av de medel vi kan använda.

Grundregeln inom Folktandvården Gävleborg är att man ska avboka senast 24 timmar i förväg. I god tid skickas därför påminnelser ut via sms.

- Sedan förstår vi givetvis att saker kan hända i ett liv som gör att man inte kan komma eller tvingas avboka sent. Man kan bli sjuk eller tåget stannar eller något. Vi kommer givetvis att vara flexibla beroende på omständigheter, säger Ann-Christine Larsson Bolle och lägger till:

- Ska jag tala klarspråk så är det vi vill komma åt sådana som struntar i en tid för att de väljer att slå av väckarklockan på morgonen eller i sista stund prioriterar annat istället för att komma till en avtalad tid. De som gör så förstår inte konsekvenserna. De tar en tid från någon annan. Det kan vi inte acceptera i tider där hela tandvården i Sverige brottas med brist på medarbetare.

Det långsiktiga strategiska arbetet för att säkerställa personal pågår sedan många år. Ann-Christine Bolle Larsson nämner ett lärlingsprogram och egna specialistutbildningar som två lyckade exempel.

Kontakt
Ann-Christine Larsson Bolle, vd Folktandvården Gävleborg, mobil 072-201 48 80.

Mina favoriter

Du har inga favoriter ännu, klicka på stjärnan ovan om du vill lägga till en favorit.